Het Praktijkgericht programma is een onderwijsprogramma dat zich richt op praktische vaardigheden en beroepsgerichte kennis. Het doel is om leerlingen voor te bereiden op een soepele overgang naar het beroepsonderwijs. Ze krijgen de kans om praktijkervaring op te doen en specifieke vaardigheden te ontwikkelen die relevant zijn voor hun toekomstige loopbaan.

Vooralsnog ontwikkelen we lesmateriaal voor de profielen Zorg en Welzijn, Dienstverlening en Producten, Economie en Ondernemen en Horeca, Bakkerij en Recreatie.

Bekijk hier het gedetailleerde aanbod

Hoe is de methode opgebouwd?
De afgelopen periode is een profielbreed basisboek gemaakt. In dit basisboek ontwikkelen leerlingen belangrijke competenties die ze nodig hebben bij het uitvoeren van hun realistische opdrachten voor opdrachtgevers. Denk bijvoorbeeld aan communiceren, plannen en een professionele beroepshouding. Dit boek kan eventueel als basis in het tweede- en derde leerjaar ingezet worden.

Opbouw hoofdstuk PGP

Vorm
Voor de specifieke programma’s bieden wij per profiel een leerwerkboek aan. Een fysiek leerwerkboek heeft altijd een vaste volgorde wat een fijne houvast geeft aan leerlingen. Het boek is daarnaast ook volledig digitaal beschikbaar op online leeromgeving Digiplein. Het digitale boek bestaat uit modules (losse hoofdstukken). Als leerlingen bijvoorbeeld een opdracht uitvoeren over Zorgtechnologie kunnen ze online eenvoudig de juiste module erbij volgen. Het is ook mogelijk om alleen een modulelicentie (zonder papieren boek) af te nemen met toegang tot de losse modules op Digiplein.

Opbouw hoofdstuk of module
Ieder hoofdstuk start met een inleiding gevolgd door doelstellingen. Daarna is er een startopdracht om de voorkennis over het specifieke onderwerp te activeren. Dan volgen inhoudelijke paragrafen met theorie en verwerkingsopdrachten. Een begrippenlijst-opdracht wordt uitgevoerd om de opgedane kennis te testen. Het hoofdstuk wordt afgesloten met een theoretische eindopdracht. Daarna volgt een praktijkopdracht, uit te voeren binnen de school, om te oefenen voor de daadwerkelijke praktijkopdracht. Hiervoor zitten in de methode beoordelingsschema’s.

Projectopdrachten

Leerlingen moeten in het programma één of meerdere projectopdrachten voor een opdrachtgever uitvoeren. Er zijn vier vraagstukken die terug moeten komen in elke projectopdracht. Dit gaat om duurzaamheid, globalisering, technologie en gezondheid. We bieden een format en ook enkele voorbeelden zodat leerlingen gestuurd worden in hun stappen tot het uitvoeren van de opdracht.

Nina en Manoe Small

Maak kennis met.. de uitgevers!

Uitgevers Nina Lenders en Manoe Hoogstede zijn al ruim 6 jaar actief als uitgever en onderwijskundige binnen de Uitgeversgroep. Allebei hebben ze een passie voor vernieuwend, beeldend, creatief en beroepsgericht lesmateriaal. In de lesmethodes van de Uitgeversgroep zie je dan ook veel voorbeelden, video’s en afbeeldingen om de beroepspraktijk te verweven met de theorie. Daarnaast is het niveau van het lesmateriaal écht afgestemd op de leerlingen. Er hoeft niet alleen maar gereproduceerd te worden maar leerlingen worden ook op creatief en actief vlak uitgedaagd om de lesstof te verwerken.

Meer informatie?

Manoe en Nina vertellen je graag alles over de methode en de mogelijkheden. Neem contact op voor meer informatie.